Zkušenosti s telefonováním přes internet

Počítače mám rád a nemám rád zbytečné utrácení. Telefonování přes internet neboli Voice over Internet Protocol (VoIP) je velmi zajímavé. Hodně umí a je velmi levné. Již zhruba rok používáme jednu VoIP linku společnosti Telekom Austria Czech republic, která je spíše známá jako Volný. Ta poskytuje službu s názvem Telefonet, což je právě VoIP. Existuje varianta NoLimit a varianta MiniPrice. Používáme NoLimit, kde platíme měsíční paušál 699,- Kč a máme všechna volání na pevné linky v rámci Česka celých dvacet čtyři hodin, sedm dní v týdnu zdarma. Navíc při volání na mobilní telefony stojí minuta 3,69 Kč, účtováno po třiceti sekundách.

Zkušenost je taková, že to funguje. Zavázali jsme se na dva roky a dostali tak VoIP/Analog převodník zdarma. Linka je tedy připojena do naší pobočkové ústředny a z hlediska telefonujícího se chová jako klasická pevná linka. To jak z hlediska příchozích, tak z hlediska ochozích hovorů. Zařízení se zhruba 1x za měsíc zasekne a je nutné ho restartovat vypnutím a zapnutím. To je asi jediný problém, který s tím máme. V žádném případě tady ale nechci dělat reklamu Telekomu Austria. Používáme od nich ještě dvě připojení na internet. To už zdaleka tak bezproblémové není. V jednom případě platíme za několikanásobně vyšší rychlost, než je možné na lince dosáhnout a přes moji úpornou snahu se mi tohoto providera nepodařilo přesvědčit rychlost zvýšit. Prý to z technických důvodů nejde. Připojení tedy dnes slouží pouze jak záložní. Naštěstí nestojí moc peněz.

Tedy naše zkušenost s VoIP je dobrá. Kvalita srovnatelná s klasickou pevnou telefonní linkou a cena výrazně výhodnější. Odhaduji měsíční úsporu na přibližně 1000-2000,- Kč.

Plánoval jsem zrušení všech pevných linek a přechod celého firemního telefonování na VoIP, ale zatím ho odkládám. Investice je to v řádech desítek tisíc korun. Je totiž nutné zakoupit všechny nové telefonní přístroje. Ty nejsou levné. Letos čekáme krizi a tedy je určitě dobré některé investice odložit.