Jsem rád, že na trhu existuje firma Seznam.cz a.s. Je skvělou lokální konkurencí služeb firmy Alphabet Inc. (Google). Díky Seznamu jsou Google služby mnohem více lokalizované, než v některých mnohem větších zemích.
Seznamu se podařilo díky své síle prosadit i další služby, jako je sPrace, sBazar a pro mě především sReality. Z hlediska kupujícího jsou sReality přehledné a dobře navržené jak na počítači, tak pro prohlížení na mobilu. Bohužel pro inzerující, kterými nejsou jen realitní kanceláře, ale i developeři a individuální prodejci je to mnohem horší. Na sReality nepochopili základní důvěrné pravidlo tohoto byznysu: klientem je prodávající, bez kterého není práce.
V první řadě inzerce není levná. První inzerát stojí 60,- Kč za jeden den zobrazení a každý další 10,- Kč za stejných podmínek. Lze dokoupit různé další zvýraznění, jako „Tip regionu“ a pod. Každý může zvážit, zda mu za to stojí. Vzhledem k dominanci na trhu je otázkou, zda i v ceně nedochází ze zneužívání postavení firmy.
Podle posledních obchodních podmínek, které když inzerent nepodepíše, tak se jeho inzerce přestane zobrazovat, se všichni inzerenti stali realitními kancelářemi s makléři. Na moji námitku, že realitní zprostředkování má svůj zákon a tyto podmínky zákonu odporují, mi bylo písemně vysvětleno: Registrovaný inzerent serveru Sreality.cz musí vždy mít v adminu Srealit login makléře,…,… Smluvní podmínky serveru Sreality.cz se primárně opírají o realitní zákon, protože většina našich inzerentů jsou realitní kanceláře,…
Obzvláště pikantní bylo tvrzení „…v rámci nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) o podpoře spravedlnosti a transparentnosti…„. Odvolávání se ve svých nesmyslných nařízeních na Evropskou unii bylo doposud doménou orgánů státní správy. Nyní to přebírá i Seznam, který se bohužel stal korporací se všemi jejími neduhy.
Jistě si můžeme odpovědět, že stačí služby sReality nepoužívat. To ale platí pouze v případě, kdy je na trhu jedna nebo ještě lépe více konkurenčních služeb se srovnatelnou návštěvností. Představme si třeba situaci, kdy na silnicích jezdí pouze Trabanty a stížnosti na jejich kvalitu jsou zodpovězeny tím, že je nemusíte používat.
Dominantní postavení na trhu lze snadno doložit měřením Netmonitoru, kde v období za srpen 2020 pro realitní trh v Česku měly sReality podíl více jak 40 procent. Pro zajímavost největší konkurence: reality.idnes.cz 19 procent, Bezreality 13 procent, Eurobydlení 6 procent a České reality 6 procent.
Vydádření sReality.cz:
Dobrý den, Tomáši,
se zájmem jsem si přečetla Váš podnět a vážím si času, který jste věnoval jeho sepsání. Rozhodně nemám v plánu Vám doporučovat, abyste server Sreality.cz nadále nepoužíval. Ačkoli se můžeme pyšnit tím, že jsme pravděpodobně jedničkou na celém realitním trhu, je pro nás důležitý každý inzerent i uživatel, který naše služby využívá. Věřte, že není naším cílem našeho postavení jakkoli zneužívat, i když se možná může zdát, že naše inzerenty zahlcujeme přílišnou administrativou. Vše, co děláme, má podpořit důvěryhodnost našeho serveru mezi a spokojenost uživatelů i klientů, kterým chceme být silným partnerem.
Chápu, že Vás možná některé naše kroky překvapují, nebo že s nimi nesouhlasíte. To se samozřejmě může mezi obchodními partnery stát. Věřím ale, že to nebude důvod, abyste nás opouštěl a odcházel ke konkurenci. Váš podnět jsem zároveň předala na manažera služby Sreality.cz.
Srdečně zdraví Aneta, Aneta Kapuciánová, Manažer PR a interní komunikace