BMW a Daimler

Mám zainvestováno do BMW a jsem zde ve ztrátě asi 21 procent. To na jedné straně není jistě ideální a ani dobrý výsledek. Na straně druhé je zapotřebí se podívat na příčiny a případně se z nich poučit. V první řadě jde o to, že BMW je stejně jako ostatní automobilky cyklický byznys, která aktuálně zažívá recesi. Automobilový průmysl má v současnosti celkově nadbytečnou kapacitu. K tomu se přidávají dlouhodobé ekologické aspekty, které jistě nelze podceňovat. Z části si za ně averze veřejnosti k osobní automobilové přepravě mohou automobilky svým podváděním sami, zčásti je to pouze sezónní záležitost. Samozřejmě nemohu nikdy tvrdit, že vím, kdy bude dno automobilového průmyslu. Možná to bude dnes možná za 10 let. Je dobré se ale podívat na tvrdá data tím myslím především hospodářské výsledky automobilek a jejich výhled do budoucna. Osobně jsem přesvědčen že některé nové vlny, jako je třeba elektromobilita, nebudou v dohledné budoucnosti úspěšné. Důvod je jednoduchý nikdo elektroauta nekupujete, prodávají se pouze v zemích kde je stát masivně dotuje. Dle mého laického přesvědčení mají daleko větší budoucnost auta na vodík. To ale není předmětem tohoto článku. Právě proto, že dvě německé automobilové společnosti mají skvělé hospodářské výsledky, rád bych je více analyzoval. Vyřadil jsem Volkswagen, protože jeho představenstvo se nechová přísně ekonomicky, ale také politicky. To pro investory není zajímavé, tedy alespoň pro investory jako jsem já. 

Nejdůležitější a největší prodejní trhy pro automobily segmentu BMW a Daimler  jsou Čína, USA, Japonsko a Evropa. V tomto segmentu se dále pohybují konkurenti Audi (Volkswagen AG), Porsche (Volkswagen AG), Lexus (Toyota),  Cadillac (General Motors) a Tesla. Prodeje BMW i Daimler v Číně, která je největším trhem na světě poklesly prodeje již v roce 2018 a to poprvé za více jak 20 let! V roce 2019 se očekává další pokles.

Nezanedbatelným rizikem pro celý automobilový průmysl je nastupující trend sdílení aut. Stále více lidí se stěhuje do měst a především mladí mají menší zájem o vlastnictví vozidla. Podle předpovědi statista.com (Frost & Sullivan) bude v roce 2025 na světě sdíleno 36 milionů aut proti dnešním nízkým milionům. Podle studie (květen 2017) Institutu dopravních studií (IST) v Berkeley v USA nahradí sdílený vůz asi 7-13 běžných automobilů. 

BWMDaimler
MS hodnocení5/55/5
P/E913
Forward P/E67
Price/book0,790,87
Tržní kapitalizace45 miliard €52 miliard €
Očekávaná dividenda5,17 %6,71 % (?)
Ø dividenda 5 let4,124,98 %
ROE8,63 %6,51 %
Sleva ceny33 %43 %
Debt/Equity1,971,11
Ø růst zisku 10 let18,23 %12,23 %
Ø růst zisku 5 let4,16 %5,5 %
Hotovost 2Q 201917 miliard €13 miliard €

Ze základní tabulky pro mě vyplývají tyto podstatné výstupy: BMW je mezi investory méně oblíbena akcie, ale dle některých ukazatelů může být více podceněna; dlouhodobý výnos a hospodářské výsledky jsou mírně lepší u Daimleru; Daimler se také umí lépe vypořádat s recesí segmentu v posledních letech. 

BMW vs Daimler vs DJI (5let)

Na grafu, který jsem přenesl z Yahoo finance, je mimo jiné zajímavé srovnání obou automobilek a DJI. Pokud považujeme aktuálně průmyslové akcie v USA za předražené, můžeme naopak akcie těchto dvou automobilek považovat za levné.

Daimler – pár poznámek

Zaměstnanci volí polovinu dozorčí rady, která má v Německu významnou pravomoc. Tím může docházet omezovat zisk společnosti kvůli mzdovým nárokům a pracovním předpisům snižujícím pružnost výroby. Růst prodeje za poslední tři roky je téměř čtyři procenta, což je velmi pěkné. Proti Morningstar očekávám dle vlastní analýzy pokles dividendy. 

BMW – pár poznámek

Pro zajímavost jde podle agentury Universum nejatraktivnějšího zaměstnavatele v automobilovém průmyslu na světě.  BMW má velmi zajímavé příjmy z vlastních finančních služeb. Jde zhruba o 24 procent příjmů. Více jak 50 procent vozidel je prodáno na úvěr nebo pronajato.  BMW je rodinný podnik s dlouhodobým myšlením. Rodina Quandtů je od 60. let největším akcionářem společnosti BMW a je jednou z nejbohatších rodin v Německu. Sourozenci Stefan Quandt a Susanne Klatten v současné době drží kolem 47 procent všech akcií BMW. Zisk na akcii se od roku 2009 do roku 2018 neustále zvyšoval. V roce 2018 se výnosy snížily v důsledku vysokých zálohových plateb na investice do budoucích technologií a očekává se, že v roce 2019 budou nadále klesat. „Tvrdý“ Brexit by mohl negativně ovlivnit výrobu Mini a Rolls-Royce ve Velké Británii.

Po zralé za obtížné úvaze jsme se rozhodl, že nebudu v tuto chvíli zvyšovat své investice do automobilového segmentu. Budoucnost tohoto průmyslu není jasná a má před sebou velké výzvy, které bude muset překonat, což jistě nebude snadné a především levné. Některé automobilky zaniknou, mnoho se jich sloučí a nelze vyloučit vznik nových.

  1. Ekologické závazky vyspělého světa. Je další cestou elektro nebo vodík?
  2. Snižující se zájem mladých obyvatelů velkých měst o vlastnictví osobního auta.
  3. Obrovské náklady na autonomní vozidla. Osobně předpokládám, že například v Evropské unii bude velmi rychle po uvedení do provozu plně autonomních vozidel velmi silně regulováno užívání a prodej vozidel s lidským řidičem.

Zdroje: Morningstar, Yahoo, AlleAktien

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*